Hanna svarar

Dr. Hanna is back och svarar på frågor från Julia!

Otroligt fin blogg! Du ger hela au pair livet en sådan bra synvinkel, allt verkar super kul ur din syn och det älskar jag att läsa! Besöker din blogg flera gånger om dagen ;)

Lite frågor, om du hinner att svara på dem.
Hur är livet som au pair? Något du rekomenderar?
Hade du bra betyg i engelska i skolan? Är du inte nervös för att säga fel ord på engelska? Känner du att din värdfamilj är som din "extra" familj?



Åh vad glad jag blir, så himla kul att höra! :)

Jag skulle absolut rekomendera att åka iväg som au pair ett år. Jag älskar att vara här och trivs superbra. Sen är det klart att det finns nackdelar, precis som med allt annat. Men de roliga sakerna väger upp, hundra gånger om (sen är jag även väldigt possitiv som person, fööör possitiv enligt Johanna haha). Funderar ni på att åka, gör det! Det absolut värsta som kan hända är att du inte trivs och åker hem igen. Men då har du i alla fall testat och slipper "tänk om" tankarna. Det är så skönt att göra någonting totalt annorluna från skolan. Du får språket på köpet plus att du lär dig människor och kulturer på ett sätt som du inte gör bakom skolbänken.

Beror lite på vad "bra" betyg innebär. Jag var inte den som började plugga flera veckor innan prov, men hade jag väl bestämt mig för att göra bra ifrån mig så gjorde jag det. I snitt hade jag VG, om det är bra eller dåligt är ganska individuellt :)

Jag är inte ett dugg nervös för att säga fel ord, och detta kommer från en person vars absolut sämsta ämne var engelska. I Sverige är vi generellt väldigt duktiga när det kommer till engelskan och jag kan lova att språket är det sista du behöver oroa dig för. Familjerna förväntar sig inte att du ska kunna perfekt engelska och har förståelse. Det är snarare tvärt om, de blir bara glada att du försöker. Skulle det vara något man inte förstår, fråga igen, be dom förklara. Svårare än så är det faktiskt inte!

Ja absolut, min värdfamilj är verkligen som en "extra familj" och frågar alltid om jag vill följa med när de ska iväg och hitta på saker. De är verkligen super gulliga.

Hoppas svaren hjälpte nu! Är det fler som har frågor är det bara att fråga. Minns själv att jag hade tusen frågor innan jag kom hit, allt från hur ett schema kunde se ut till hur många grässtrån som fanns på en amerikansk tomt. Eller ah, kanske inte riktigt. Men ni förstår budskapet. Ask! :)


Blev så tråkigt och textigt. Därför slänger jag in en bild från när jag och barnen byggde en koja för några veckor sedan.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Bra svarat! Gullungar....

2012-02-23 @ 08:16:59
Postat av: Julia

Tack så jätte mycket för svaren! :)

2012-02-23 @ 10:11:56
Postat av: Josefin

Grym blogg hannis och vad duktig du är som uppdaterar bättre!

Jag undrar om du har fått några amerikanska vänner än?

Och i så fall hur fick du kontakt med dem?

2012-02-23 @ 20:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0